General Agreement between TU Dresden POSTECH signed
Jan. 25, 2011
Cover
©None

POSTECH and TU Dresden plan to formalize and intensify their already existing mutual collaboration in IT, ET, Physics, and Materials Science/Engineering by signing a bilateral general cooperation agreement allowing a facilitated exchange of students and scholars on the whole spectrum of the working areas of both institutions.(from the left in the picture: Mr. Dirk Hilbert (Deputy Mayor of Dresden), Prof. Dr. Bernd Kieback (TU Dresden), Dr. Hans-Ulrich Seidt (German Ambassador in Korea), Prof. Sunggi Baik (President of POSTECH) and Mr. Seung-Ho Park (Mayor of Pohang City).

TU Dresden gains a new partner in Asia

Agreement with the Excellence University POSTECH

TU Dresden has gained a new excellent cooperation partner in Asia: the Pohang University of Science and Technology (POSTECH). The general agreement has been signed on January 25 in Pohang. In the future, scientists from both universities will be able to intensify the already existing cooperation in Materials Science, Electrical Engineering, Computer Science, Biology, Physics and Medicine. The mutual exchange of students will be facilitated. Gianaurelio Cuniberti, Professor for Materials Science and Nanotechnology at TU Dresden and Distinguished Visiting Professor at POSTECH has promoted this cooperation. His research in Dresden and in Pohang, where he is currently spending his sabbatical semester, is focused on future ubiquitous nanostructured electronic switches. These will be used in environmental engineering for the monitoring of water, but also in the personalized medicine to continuously supervise medical data. If a problem occurs, these systems suggest the correct course of action -- with smart sensor concepts. "POSTECH is a rising star in East Asia, here academic life proceeds with accelerated growth", says Prof. Cuniberti, "new fields of cooperation will open up for both universities. The Max Planck Society has already founded two centers here."

For TU Dresden the cooperation with POSTECH is an essential part in its application to the German federal excellence initiative. "We are committed to excellent research which is nowadays internationally defined and which can only be performed with excellent partners worldwide." says Prof. Dr. Ursula Schaefer, vice-rector of TU Dresden for academic and international affairs. POSTECH is one of these partners.

The signing ceremony was attended by the German Ambassador in South Korea, Dr. Hans-Ulrich Seidt and Mr. Dirk Hilbert, the Deputy Mayor of Dresden. Prof. Bernd Kieback, director of the Institute for Materials Science and Prof. Hans Peter Wiesmann (Institute for Materials Science and Max Bergmann Center of Biomaterials) traveled to Pohang to represent TU Dresden in the ceremony. According to the " Times Higher Education World University Ranking 2010", POSTECH is the best university in Korea and ranks third in Asia. The iron-and-steel giant POSCO which is based in Pohang founded POSTECH only 24 years ago. Today, POSTECH sits on a $2-billion endowment fund, the student-to-faculty ratio is 6 to 1 and there are 3 000 enrolled students.

TU Dresden gewinnt neuen Partner in Asien

Die TU Dresden hat mit der Pohang University of Science and Technology (POSTECH) einen neuen exzellenten Partner in Asien gewonnen. Der Kooperationsvertrag wurde am 25. Januar in Pohang unterzeichnet. Künftig wollen Wissenschaftler von beiden Universitä:ten ihre Zusammenarbeit in der Materialwissenschaft, Elektrotechnik, Informatik, Biologie, Physik und Medizin weiter ausbauen. Auch der Austausch von Studenten soll künftig einfacher werden. Gianaurelio Cuniberti, Professor für Materialwissenschaft und Nanotechnik an der TU Dresden und „Distinguished Visiting" Professor an POSTECH, hat die Kooperation angeschoben. Er forscht in Dresden und in Pohang im Rahmen eines Forschungssemesters an neuen, zukünftig in unserem Alltag allgegenwärtigen nanostrukturierten elektronischen Schaltern. Diese werden zum Beispiel in der Umwelttechnik zur Überwachung von Wasser aber auch in der sogenannten personalisierten Medizin für die präventive kontinuierliche Überwachung von medizinischen Werten beim Patienten genutzt. Im Problemfall geben diese Systeme sofort die richtige Handlungsstrategie vor - mit selbst denkenden, „smarten" Sensorkonzepten. "POSTECH wächst rasant, die Uhr tickt sehr schnell hier", sagt Professor Cuniberti, "für beide Universitäten werden sich neue Felder der gemeinsamen Forschung ergeben. Die Max-Planck-Gesellschaft hat hier bereits zwei Zentren gegründet".

Die Zusammenarbeit mit POSTECH ist für die TU Dresden wichtiger Bestandteil der Bewerbung für die Exzellenzinitiative des Bundes. "Wir wollen sehr gute Forschung machen und die ist nun mal international und findet mit sehr guten Partnern in der Welt statt", sagt Ursula Schaefer, Prorektorin für Bildung und Internationales an der TU Dresden. POSTECH sei einer dieser Partner.

An der Unterzeichnung nahmen der Deutsche Botschafter in Südkorea, Dr. Hans-Ulrich Seidt und Dresdens Wirtschaftsbürgermeister Dirk Hilbert teil. Von Seiten der TU Dresden reisten Prof. Bernd Kieback, Direktor des Instituts für Werkstoffwissenschaft und Prof. Hans Peter Wiesmann (Institut für Werkstoffwissenschaft und Max-Bergmann-Zentrum für Biomaterialien) nach Pohang. POSTECH ist nach dem "Times Higher Education World University Ranking 2010" die beste Universität in Korea und die drittbeste Universität in Asien. Erst vor 24 Jahren wurde die Hochschule durch den in Pohang ansässigen Stahlkonzern POSCO gegründet. Sie verfügt über ein Stiftungsvermögen von 2 Milliarden US Dollar. Auf sechs Studenten kommt bei POSTECH ein Professor. 3000 Studenten sind an der POSTECH eingeschrieben.

Involved people

General Agreement between TU Dresden POSTECH signed